top of page
Forfatters billedeMartin

Forsinket eller aflyst: her er dine rettigheder mellem DK & TR

Opdateret: for 12 timer siden


Når du rejser mellem Tyrkiet og Danmark, kan uforudsete vejrforhold nogle gange føre til forsinkelser eller aflysninger af flyafgange.


Som rejsende er det vigtigt at kende dine rettigheder i sådanne situationer.


Her er en oversigt over, hvad du bør vide, jeg har ligeledes sat en fodnote ind med kildehenvisning for verificering, og er ellers uden ansvar.


1. EU-regler gælder:

Selvom Tyrkiet ikke er medlem af EU, gælder EU's flypassagerrettigheder stadig for flyvninger fra Tyrkiet til Danmark (eller andre EU-lande), hvis flyselskabet er baseret i EU. Dette er fastlagt i EU-forordning 261/2004 [1].


2. Force majeure:

Ekstreme vejrforhold betragtes ofte som "force majeure" eller "ekstraordinære omstændigheder". I disse tilfælde er flyselskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation, men de har stadig andre forpligtelser [2].



3. Ret til information:

Flyselskabet skal holde dig informeret om situationen og give dig opdateringer om din flyvning. Dette er en del af dine grundlæggende rettigheder som passager [3].


4. Forplejning og indkvartering:

Ved længere forsinkelser har du ret til mad og drikkevarer. Hvis overnatning er nødvendig, skal flyselskabet sørge for hotelindkvartering og transport mellem lufthavnen og hotellet [1].


💫Synes du om bloggen?💫


5. Omlægning af rejsen:

Hvis din flyvning bliver aflyst, har du ret til at vælge mellem refusion af billetprisen eller omlægning af din rejse til din endelige destination [4].


6. Refusion:

Hvis du vælger refusion, skal flyselskabet tilbagebetale den fulde billetpris inden for syv dage [1].


7. Kontakt dit forsikringsselskab:

Det er altid en god idé at tjekke din rejseforsikring, da den muligvis dækker nogle af de ekstra udgifter, du måtte have i forbindelse med forsinkelsen [5].


8. Dokumentér alt:

Gem alle kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter, du har haft som følge af forsinkelsen eller aflysningen.


Husk, at selvom vejrrelaterede forsinkelser kan være frustrerende, er de ofte uden for flyselskabets kontrol. Det er vigtigt at være tålmodig og samarbejdsvillig, men også at kende dine rettigheder.


Hvis du føler, at dine rettigheder ikke er blevet respekteret, kan du klage til flyselskabet og eventuelt til Trafikstyrelsen [6].


Kilder:

[1] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004

[2] EU-Domstolens afgørelse i sag C-549/07 Wallentin-Hermann

[3] Trafikstyrelsen: "Dine rettigheder som flypassager"

[4] Forbrugereuropa.dk: "Flypassagerers rettigheder"

[5] Forsikring & Pension: "Rejseforsikring"

[6] Trafikstyrelsen: "Klager over flyselskaber"


Mere information: europa.eu

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación

For at bedømme & kommentere indlæg her på Mit Istanbul DK skal du tilmelde dig siden, det gør du super hurtigt og nemt med en email eller din Facebook-konto.

  • Facebook
  • Instagram
  • Threads
  • X
bottom of page